2016-10-25

Top Ten Tuesday: Lite läskigt


Det där med Halloween och skrämmas är ju inte riktigt min grej, vilket jag tror jag har nämnt ett antal gånger här på bloggen. Men nu när temat kommer upp i Top Ten Tuesday så får jag väl försöka göra något av det. Så det blir en liten blandning - "Läskiga" saker jag faktiskt har läst/sett eller tänker läsa/se. Begreppet läskiga är ganska så brett, det behöver inte vara just skrämmande utan kan lika gärna var obehagligt.

1. Nu vet jag inte om jag tycker att den var så läskig men många som kan det här med spöklitteratur menar att den är just läskig och skrämmande. Jag satt mest och väntade på när jag skulle bli rädd och det var de förväntningarna som var det enda lilla otäcka. Boken jag talar om är The Woman in Black av Susan Hill.

2. PAX-serien av Åsa Larsson och Ingela Korsell är bland det läskigaste jag har läst och måste givetvis få vara med på den här listan. Dessa är otäcka på riktigt och framför allt Mylingen och Gasten. Där var jag riktigt rädd.

3. Shutter Island har jag sett som film, inte läst men där kan vi verkligen snacka obehagskänslor. Varför maken lyckades övertyga mig att se den vet jag inte riktigt men såg den gjorde jag - med kudde framför ansiktet och allt. Jag kan inte heller tyckt så illa om den för jag fick för mig att jag skulle läsa den också och införskaffade ett ex på loppis. Loppisexet är nu borta och planerna på att läsa har också försvunnit.

4. En helt annan typ av läskighet är deckare som involverar tortyr och väldigt realistiska moment. Till genren hör Barn 44 av Tom Rob Smith. Den är definitivt obehaglig på alla sätt och vis, men så bra bok.

5. Och så var det bara en måste nog ändå ses som ganska så otäck. Det är något speciellt när en liten grupp människor befinner sig ensamma på en ö och en efter en börjar de dö runt omkring en. Jag tycker i alla fall att Christie har lyckats mästerligt med att skrämmas i den här boken.

6. Vinterfolket av Jennifer McMahon har jag fått i gåva på bokmässan. Den beskrivs som väldigt obehaglig och otäck och ändå har den fått stå kvar i min bokhylla och faktum är att planerna är att läsa den någon gång i framtiden. Jag ska bara samla ihop mina nerver ordentligt innan.

Och sen tog det typ stopp på hjärnaktiviteten. Läskigare än så blir det inte för min del. Visst har jag väl sett en del skräckfilmer i min ungdom men inget som jag kommer ihåg speciellt mycket av. Det har helt enkelt aldrig varit min grej. Men jag gillar Spöket Laban....

8 kommentarer:

  1. Skräck behöver ju inte vara monster och läskiga varelser. Det funkar minst lika bra, om inte bättre, med läskiga människor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läskiga människor är alla gånger mer läskiga. Jag kan liksom inte riktigt köpa det här med spöken. Vilket egentligen är lite konstigt med tanke på att jag gärna köper tanken bakom troll, älvor och drakar.

      Radera
  2. Läskiga människor är ännu hemskare. Det andra tror jag ju inte på egentligen även om jag älskar t.ex vampyrer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läskiga människor är absolut det värsta, men föreställning är att jag mer hittar dem i deckare och psykogiska thrillers än i skräck. Men det kan vara i min något begränsade begreppsvärld.
      Vampyrer och jag har en konstig relation. Jag tycker om den snälla varianten - inte den "riktiga".

      Radera
  3. Håller verkligen med om Och så var det bara en, jag lyssnade på den och det var faktiskt riktigt läskigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är verkligen obehaglig, definitivt den obehagligaste jag har läst av Christie.

      Radera
  4. Shutter Island är jättespännande.

    SvaraRadera
  5. Behöver ju inte vara skräck för att vara otäckt ;)

    SvaraRadera