2016-10-17

Flickan från tjugotalet av Sophie Kinsella.



Lara har det inte helt lätt för tillfället. Hon har precis startat en headhuntingfirma tillsammans med sin vän Nathalie och firman går väl inte direkt lysande. För ett par månader sedan gjorde också hennes pojkvän slut med henne utan någon som helst förklaring och hon kan absolut inte komma över detta. Inte blir det lättare när man hela tiden påminns om det från föräldrar och vänner. För att toppa allt elände så tvingas hon gå på sin 105 år gamla gammalmoster Sadies begravning. Hon som knappt ens har träffat Sadie. Inte vill det sig heller bättre än att Sadie bestämmer sig för att gå igen och tar till sin hjälp Lara. Ja Laras liv är verkligen inte lätt för tillfället.


Sophie Kinsella är en sådan där författare som jag gärna plockar upp lite då och då när jag behöver muntras upp lite, eller bara behöver läsa något lättsamt som man kan skratta lite till. Dock inte Shopaholic-serien som är för pinsam. Just Flickan från tjugotalet har stått och väntat på att bli läst i några år, men nu äntligen var det dess tur.
Den här är inte alls fullt så hysterisk som andra av Kinsellas böcker har varit. Visst finns tokigheterna kvar men jag tycker ändå att boken är något nerdämpad. Det gör mig inte alls någonting utan jag tycker att det här blir hur bra som helst. Det andra som skiljer den här boken från andra böcker är att den faktiskt innehåller ett spöke - något jag inte alls hade en aning om när jag började läsa boken, eftersom jag helt enkelt inte läst baksidestexten. Jag gillar att hon gör något nytt Kinsella och i boken använder hon sig av ett beprövat skrivsätt och trollar in lite nya element. Jag gillar också att romansen i den här boken inte blir av största betydelse. Den finns där men vänskapen mellan Sadie och Lara är det viktigaste.Egentligen är det nog Sadie som karaktär som jag gillar absolut allra mest. Hade gärna läst en hel bok om hennes liv.

3 anledningar till varför Flickan från tjugotalet är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Den är rolig och lättsam. Extra kul tycker jag det är att författaren trollar in en hel del tjugotal, vilket är ett årtal som jag tycker är spännande att läsa om. Det är lite årtalet för ett påbörjat kvinnlig frigörelse och det märks ganska så tydligt på Sadie som gärna beskriver hur hon älskade att vara ute i svängen och att dansa.

2. Jag gillar att författaren för karaktärerna att växa och då framför allt Lara. Hon går från att varit en ganska gnällig och klängig karaktär till att verkligen börja våga stå på sig och bli självständig.

3. Sen är det för mig alltid något speciellt med att läsa om London. Jag har bara varit i storstaden en gång i verkliga livet men jag vill dit igen och jag tycker mycket om att läsa om den. Tycker verkligen att staden blir sådär spännande turistig på något sätt i just den här boken och faktiskt ofta just i chick-lit/feelgood. Jag blir i alla fall ressugen.

Flickan från tjugotalet får 4/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris, Bokus och Cdon.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med, Kinsella är lättsam och skön att läsa ibland. Utom just shopoholic-serien. Klarar inte skämskudde-humor helt enkelt. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej skämskudde-humor är absolut ingenting för mig, varken på film eller i bok.

      Radera