2016-10-25

Veckans utmaning: Författare om, i och bakom texten

♂ Aged with beauty feather pen with hand writing:

Nu har jag tänkt att jag ska försöka tackla veckans utmaning hos Kulturkollo. På något sätt känns den lite främmande för mig den här veckan och jag vet inte riktigt varför. Det är väl hjärnan som mer och mer börjar stänga av allt intellektuellt tänkande av att inte göra någonting om dagarna. Utmaningen lyder i alla fall så här:

Jag vill att du berättar om en bok där en verklig eller en fiktiv författare är viktig. Kanske en bok om att skriva, en bok där en författares röst är väldigt tydlig eller varför inte en självbiografisk bok.

Någon verklig författare kan jag verkligen inte komma på men några fiktiva ska väl gå bra. Senaste jag läste var Breven från ön av Jessica Brockmole. Här är vår hjältinna poet och har givit ut ett par böcker som gör att hon får ett beundrarbrev som så småningom leder till många år av brevväxling och en spirande kärlek. En roman helt skriven i brevform.
En annan författare som är central i ett antal böcker och blir en så viktig del av händelsen just för att han har skrivit böcker är Robert Langdon ur Dan Browns böcker. Änglar och Demoner är första och bästa boken men jag tycker om dem allihopa.
Sen dyker Erik Ponti upp i mitt huvud. Det är ju en självbiografisk karaktär av Jan Guillou som dyker upp i Hamitonböckerna där han är journalist, han är med i den fantastiska boken och filmen Ondskan som är lite självbiografisk och om jag inte missminner mig så finns det fler böcker där han är med t. ex Tjuvarnas marknad. Jag tycker det är lite spännande hur han har trollat in sig och sin författarroll i böckerna på ett ganska så diskret sätt. Mycket kan man säga och tycka om Guillou men jag tycker i alla fall att han skriver bra böcker.

Jag nöjer mig med de exemplen, i morgon kommer jag säkert på massor med andra böcker eller filmer.

4 kommentarer:

  1. Ondskan är intressant tycker jag, där Guillou på ett sätt gjort sig själv till en hjälte. Eller så är den inte alls så självbiografisk som man kan tro. Känner igen det där med att komma på titlar lite för sent. Du får väl skriva ett inlägg till! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där med Ondskan är intressant men oavsett så har han fått till en bra bok.
      Och som du skriver - i värsta fall får jag väl skriva ett inlägg till.

      Radera
  2. Jessica Brockmoles bok verkar intressant! Tackar för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt läsvärd. Jag tyckte väldigt mycket om den.

      Radera